Rondtrekken in Spanje en Frankrijk

Ons eerste reisdoel

Zaterdag de hele dag gereden. Bij Nancy de snelweg verlaten en verder gereden over mooie rustige binnenwegen, wat goed aveseert zei Bart ( oftewel goed vooruit gaat). Langs de wijngaarden van de Jura en uiteindelijk rond vijf uur aangekomen bij camping Simandre sur Suran, die er verdacht stil bij lag. Lekker rustig dachten we nog, tot we het A4 tje zagen hangen: gesloten... Aangezien de volgende camping in de goede richting zo'n 50 km verder lag, besloten we 5 km terug te rijden naar Chavannes. Bij de camping in het dorpje aangekomen stuitten we op een politie versperring. Een vriendelijke meneer in een geel hesje maakte de versperring voor ons open en we reden het bijna lege campingterrein op. Geen beheerder of receptionist te bekennen, dus zochten we een mooi plaatsje uit en begonnen met koken. Tot het moment dat we zowat van onze stoel vielen van de herrie. Vlak achter ons reden ineens kleine vinnige autootjes met loeiharde motoren en knallende uitlaten als een dolle voorbij: de jaarlijkse auto cross. Licht verbijsterd keken we elkaar aan..het zal toch niet waar zijn! Het zal een raar gezicht zijn geweest: twee aan een tafeltje etende toeristen, die tegen elkaar aan het schreeuwen zijn, om boven het cross geluid uit te kunnen komen.

Uiteindelijk lagen we om half negen in bed, met een zucht van verlichting omdat de cross was afgelopen. Helaas was het een hele korte zucht, want tot 07.30 uur de volgende morgen, hebben we mogen genieten van dreunende hardcore muziek. Niet echt ons ding. De crossers hebben in ieder geval een goei feestje gehad.

Na ons ontbijt zaten we zondag om 08.15 weer op de weg, een onrustige, maar wel gratis overnachting achter de rug.

Die middag ontspannen geluncht aan een meertje bij St. Nazaire en Romans en rond 1500 uur ons eerste reisdoel bereikt: het piepkleine dorpje Pradelle in Frankrijk in de Drome. En piepklein is het, want er wonen nu nog maar zo'n 10 mensen verdeeld over 2 families.

Het is iedere keer weer een beetje thuiskomen als we de prachtige vallei inrijden naar Pradelle, met het riviertje de Roanne dat slingerend de wanden van de kloof volgt. De witte stenen in en rond het groen blauwe water, de hel blauwe lucht.Bart komt hier al vanaf zijn twintigste. Hij is een keer in 3,5 dag, helemaal alleen, vanuit lommel naar Pradelle gefietst! Bijna 1000 km zonder gps, met een grote wegenkaart en dan om de paar dorpjes stoppen om te kijken of hij nog op de juiste route zat. Drie dagen van ongeveer 275 km per dag en dan nog een ruime 100 km in de ochtend. Hij sliep een nacht buiten ergens in het gras en twee nachten in een eenvoudig hotelletje. Ik doe het hem niet na, zelfs niet op mijn elektrisch fiets.

Het brengt ook herinneringen boven aan onze eerste keer in Pradelle in 2003. We hadden nog maar pas een relatie en kampeerden hier op een wei aan het riviertje. Enkel een klein tentje bij ons, koffie maken op een houtvuur, slapen in de buitenlucht onder een fonkelende sterrenhemel, geen douche, dus wassen in het riviertje, geen toilet, dus zitten achter een struik, geen elektriciteit, dus ook geen telefoon, maar wel elkaar en de prachtige natuur.' s Avonds aten we bij Denise op het terras met uitzicht op de wei en de bergen. Denise is de eigenaresse van een klein pension in Pradelle en was iedere keer weer blij als ze ons zag. We zijn verschillende jaren teruggegaan naar Pradelle, om te kamperen op de wei of voor een korte tussenstop op doorreis. Denise is inmiddels 70 en met pensioen. Het pension is gesloten, de wei omgeploegd. Ook vandaag lachte Denise toen ze ons binnen zag komen. We zijn uitgenodigd om morgenavond bij haar te komen eten.

Iets buiten Pradelle staan we nu op camping Le Moulin, met nog 4 of 5 andere kampeerders.Het eten deze avond was een uitdaging. Het viel ons al op dat er veel motten rond fladderden, maar toen we onze worstjes op het vuur aan het braden waren gingen ze massaal in de aanval. Een motten-invasie: op onze haren, op ons gezicht, in de braadpan ( waar ze een snelle dood stierven) en in onze bus. Waarschijnlijk hebben we ook per ongeluk een mot naar binnen gewerkt die tussen de broccoli is beland. En ik heb altijd gedacht dat motten enkel 's nachts actief zijn! Daarnaast kwamen nog drie nieuwsgierige kippen een kijkje bij ons nemen in de hoop op wat lekkers.

Wat onze bus betreft: de problemen zijn nog niet gedaan. Na het moeten vervangen van de motor ivm buitensporig olie verbruik, vervangen van de koppeling, lekkage van het hefdak, ontdekte Bart Zondag ineens water onder het vloerzeil achter de bestuurdersstoel. Ook onder het zeil in enkele kastjes is het nat. Het is om zot van te worden. We hopen maar niet dat de mannen van de garage in Duitsland die onze bus uit elkaar hebben moeten halen, per ongeluk in de watertank hebben geboord. Het zou ook nog de aansluiting op de watertank zelf kunnen zijn zegt Bart. Helaas kunnen we niet bij de tank zonder alle kasten uit de bus te halen! Dat kan dus pas als we thuis zijn. Als het water tot aan onze lippen staat zullen we eerder terug moeten komen.

Vandaag (maandag) gaan we weer eens fietsen. Ben benieuwd hoe mijn benen het doen in dit bergachtige landschap. Het zal goed doen nog eens wat te bewegen, na 2 dagen in de auto zitten.Het weer is in ieder geval prima.

Groeten Bart en Angelique

Jos&Josette

Wat een avontuurlijke belevenis dat jullie weer neer pennen maar wel mooi om weer te mogen mee te genieten geniet er verder van grtj

Pa en Ma Rijk

Jullie zijn wel hele grote pechvogels.
Nu begint jullie vakantie eindelijk 'ns een keer met zonnig weer ipv.regen en toch komt de waterpest wederom op jullie pad.Hopelijk wordt de lekkage niet te ernstig.
Gelukkig zijn jullie super positievelingen en weten altijd wel weer een oplossing te vinden.
Geniet van het mooie weer en de prachtige natuur en worden jullie verder niet meer gestoord door motten en ander ongedierte of herriemakers.
Liefs en dikke knuffel.
Pa en Ma.

Jacques Mérelle

Jullie vakantie begint zeker niet saai :-)

Gabrielle

Oh, ik kan me die eerste vakantie van jullie nog herinneren. Wat was dat romantisch! En afzien voor jou Angelique ... Maar goed, nu is het nog steeds romantisch, afgezien de lekkages dan. Veel plezier in dat dorpje en ik hoop dat die mevrouw en heerlijke maaltijd voor jullie maakt.

Lia Schepers

Hopelijk hebben jullie ondertussen weer droge voeten en wordt de water ellende niet erger , dat jullie van jullie vakantie kunnen blijven genieten en wij van de verhalen van Angelique ! Jij hebt echt schrijftalent meisje, je zou zo een nieuwe carrière kunnen beginnen als schrijfster van reisverhalen , spannend en humoristisch !
ik kijk al uit naar je volgende verhaal.

Ine vd A

Wat heerlijk Angelique en Bart, dat jullie weer samen op pad zijn! En jullie dit delen dus we weer kunnen genieten van jullie belevenissen. Geniet ervan ?

Lea Winters

Ik volg aandachtig en geboeid jullie reisverhaal! Géniet van elke dag en neem er de kleine ongemakken bij. Dat zorgt voor leven in de brouwerij! LEA