Rondtrekken in Spanje en Frankrijk

24/25 september

Maandag 24 september

Vanmorgen op tijd opgestaan. We hebben allebei zin om te gaan fietsen. Omdat het nog erg koud is, ontbijten we binnen in onze bus. De zon komt pas rond half tien ‘s morgens over de berg om ons te kunnen verwarmen. Het is weer even wennen, met z’n tweetjes in de kleine ruimte die dient als woonkamer, eetkamer, keuken, wc en slaapkamer. Maar we hebben verschillende spullen net even anders opgeborgen en het blijkt nu al handiger te zijn. Rond 11.00 uur zitten we op onze fiets voor een rit van 68 km. Het is nog steeds wat fris, een heel verschil met gisteren toen het 31 graden haalde! We kunnen al direct onze benen laten werken want vanaf de camping is het eerste stuk bergop en later bergaf. We fietsen naar col de Pennes. Een mooie klim met een paar pittige stukken van 8 tot 11,5 % stijgingspercentage. Da’s al best zwaar kan ik je vertellen. We genieten volop. De zon doet haar best om tussen de wolken uit te piepen, de uitzichten op de hogere bergtoppen zijn prachtig. Om 12.00 uur staan we op de top van de col op 1040m hoogte. Regenjasjes aan tegen de kou want de afdaling gaat beginnen. Het is oppassen geblazen op de soms smalle bochtige wegen, maar alles gaat goed. We rijden naar het stadje Die, waar we in de inmiddels warme zon koffie met een broodje eten. Op de terugweg moeten we de klim weer maken naar Pradelle. We komen langs de grote witte rotsen die ooit vanaf de berg in het riviertje moeten zijn gevallen en Bart klimt op zijn koersschoenen naar beneden zodat ik een foto kan maken. Je moet er iets voor over hebben toch? Net voor vieren zijn we weer op de camping: totaal 67 km gefietst met een gemiddelde van 22 km per uur en 1121 hoogtemeters,

De campinghond komt ons begroeten en blijft genietend naast Bart staan als hij door hem wordt gemasseerd. Ook honden houden van een lekkere massage door de fysiotherapeut

Die avond eten we bij Denise. Aangezien ik nauwelijks Frans spreek doet Bart het woord en probeer ik de woorden te ontcijferen. We krijgen een geurige pistou soep ( weet niet hoe je het schrijft) met flink wat knoflook erin, daarna een quiche met salade, fromage blanc voor mij en een kaasschotel voor Bart en als laatste les îlles flotante, een dessert waar in ieder geval eiwit en karamel in is verwerkt. Het was echt fijn Denise nog eens te zien! ‘s Avonds lopen we in het pikkedonker met op ons hoofd een lampje, de paar honderd meter terug naar de camping.

Dinsdag 25 september

We hebben het plan om weer een fietstocht te maken. De ochtend loopt echter anders. Na een koude nacht en ons ontbijt in de bus, kom ik terug van mijn ochtend toilet en zie dat Bart een kast los aan het maken is. Hij wil toch nagaan waar het water op de vloer onder het grondzeil vandaan komt. Dus alles uit de kast gehaald, de kast en zelf gemaakte stoel eruit, plaat losgemaakt van de watertank, waarna we constateren dat het, net als achter de bestuurdersstoel, ook onder 1 kast nat is, maar verder nergens anders. We begrijpen er niets van. Ik maak alles schoon en droog terwijl Bart wat water van boven langs de bus giet om te zien of er wellicht iets van buitenaf lekt. Ook dat lijkt niet het geval te zijn. De hele bende dus maar weer teruggezet en ingeruimd. Mocht iemand enig idee hebben waar het water vandaan zou kunnen komen, dan horen we het graag! En nee...ik heb niet in m’n bed geplast!

We beslissen om de fiets op slot te laten en trekken er met de bus op uit voor een ritje door de bergen. Bart kent nog een alternatieve route met een zand en kiezelweg. De oude weg naar Saillans via Rochfourchat. Altijd leuk om de bus te testen en te zien wat hij kan. De bus doet het super! Hij klimt als een volleerd 4 x 4 terreinwagen rustig de steile hellingen op. Ook de afdaling op de kiezels doet hij rustig en beheerst. Uiteindeljk boodschappen gedaan in Crest ( we moeten zorgen dat we genoeg voorraad hebben, want in Pradelle en de directe omgeving is geen winkel).

Terwijl ik aan het schrijven ben, staan we met onze bus vlakbij de oude wei van Denise aan het riviertje. Niemand te bekennen, het is hier heerlijk rustig, enkel het geluid van het kabbelende water. Er ligt klei op de kiezels. Enkele jaren geleden hebben we onszelf helemaal ingesmeerd met deze klei en onze huid werd zo zacht als van een baby. Omdat het water iets te koud is om de klei later weer af te moeten spoelen van onze huid, houden we het bij ons gezicht. Een gratis schoonheidsbehandeling is nooit verkeerd! Mensen wat hebben we het goed!Morgen gaan we toch de fiets weer op.

Lieve groeten, Bart en Angelique

Caroline

Super om je verhalen te lezen Angelique... en fijn om te lezen dat de bus het goed doet ... ziet er echt mooi uit !
Geniet van jullie vacantie dan geniet ik van je verhalen ?

Mchel

Leuke fijn lezende verhalen weer zusje! Xxx

Elly Van de Weyer

Het amusement. Als jullie tijdens jullie reis door het noorden van Spanje zouden rijden dan mag je ze daar van ons de groeten doen.

Gabrielle

Mijn hemel, wat een sportievelingen zijn jullie toch. Super stoer. En wat leuk dat jullie uitgenodigd werden voor het avondeten. Heel gezellig.
Maar wat maf joh dat jullie er maar niet achter komen waar de lekkage zit.

Ellen

Heerlijk om op deze manier met jullie mee te reizen. Zo goed als live. Ik ga er echt op mijn gemak voor zitten , installeer mezelf met verse koffie of een ander drankje ?. Genieten!

Thieu

Mooie reis, mar wanne rare modder..........
Angelique wordt er lilleker van, mar Bart heul veul knapper!!!!!
Kunne julllie veur mij 'n potje meebrenge veur ons Riet? Kijke hoe't werkt.

Toos

Weer een super verhaal! Angelique, misschien is het beter om voor Thieu een grote pot modder mee te brengen, knapt hij misschien van op. Riet is al knap genoeg.

@nton

Ja.....het kan soms erg moeilijk zijn om vakantie te hebben.......pfffff Je moet dat werk missen en dat is toch een hele klus iedere keer hahahaha........ Er is nog steeds niks mis met lekker genieten en zo te lezen gebeurd dat volop!!!!! Hou nog ff vol samen hahaha. Angelique; het boek was super!!!!!!!

Richard

Haha, hoe ouder hoe gekker. Geniet ervan!

Pa en Ma Rijk

Gisteren een bericht verstuurd,zal wel weer verkeerd geklikt hebben want er is blijkbaar niets verzonden.
Kan er bij de montage van de onderplaat noet iets beschadigd zijn,waardoor er opspattend regenwater binnenkomt?
We lezen met veel plezier de avontuurlijke verhalen.
Liefs,knf.

Angelique

@pa en ma: Bart denkt dat het condens moet zijn. Het heeft nml niet geregend en we zijn ook niet door water gereden (nog niet ?) xxx
@ Toos en Thieu: we zullen een grote pot modder meenemen voor Thieu. ?

Ben

Mooie verhalen, beeldend verteld.