Rondtrekken in Spanje en Frankrijk

We zijn vertrokken

We zijn vrijdagmiddag 16.15 uur met ons Volkswagenbusje richting het zuiden vertrokken. Iedere kampeervakantie neem ik me voor om op tijd ‘ alles ‘ klaar en geregeld te hebben. Het is een beetje inpak-paniek. Een kampeervakantie vergt immers een heel andere inpak-aanpak dan een fietsvakantie of laat staan een all-inclusive. Dat laatste is peanuts, zelfs voor mij! Het is niet meer zo erg als enkele jaren geleden, maar een paar weken voor ons vertrek begin ik al met lijstjes van dingen die ik niet mag vergeten, in de hoop ietwat minder gestresst te kunnen vertrekken. Ik ben soms een stresskip. Blijkbaar ben ik de enige, want Bart komt zowat bijna altijd, net voor ons verlof nog met administratieve zaken vanwege zijn praktijk, of hij heeft ineens een lumineus idee om nog iets te gaan maken, te klussen of schoon te maken. Dus voor ons vertrek ben ik een stress-olifant omdat ik ( wederom) geen rekening heb gehouden met Bart zijn ‘netvoorvertreknogtemoetendoen’ dingen. 

Deze keer is ons volkswagenbusje het haasje. Ongeveer 3 weken voor ons vertrek zegt Bart dat hij het fietsenrek aan gaat passen. Onze twee fietsen staan te hoog en komen dus boven onze bus uit. Ik geef toe: het is zéér onhandig: niet alleen moeten we met z’n tweeën mijn zware elektrische fiets boven onze macht tillen om dat ding op het fietsenrek te krijgen, ook moeten we elkaar een paar kilometer voor thuiskomst, steeds herinneren aan het feit dat de fietsen boven de bus uitkomen en we dus niet onder het tunneltje bij ons huis door kunnen rijden. Het is al een keer bíjna fout gegaan : op luttele centimeters voor ons tunneltje, net vóór de beide fietsen onthoofd zouden worden, trapte Bart ineens hard op de rem, waarna ik de veiligheidsriem nog dagen in mijn hals heb gevoeld, maar de fietsen waren gered.

Dus...het zou inderdaad fijn zijn als de fietsendrager lager zou komen te staan. Aangezien mijn man zéér handig is, doet hij dat natuurlijk zelf. Waarom dat niet wat eerder dan 3 weken voor ons vertrek kon, heb ik hem maar niet meer gevraagd. Ook moest er een hoes over onze fietsen komen. Dus fietshoes besteld, helaas net te klein. Terugsturen en nieuwe besteld, helaas veel te groot ( gaat wapperen zegt Bart). Terugsturen en eerste fietshoes weer besteld. Inmiddels was het rek zeer professioneel door Bart aangepast en warempel, de fietshoes paste nu toch. Nu maar hopen dat het rek onze fietsen houdt en deze er niet onderweg afdonderen. Er moest ook nog verlichting onder het rek gemaakt worden, met een nummerplaat, wat mijn vader hoorde en zei dat hij nog zo’n ding had liggen in de garage. Dus ook die heeft mijn klusser onder aan het fietsenrek gemonteerd. Het is natuurlijk handig als de verlichting ook werkt en aangezien we geen stopcontact achterop de bus hebben, was dat de volgende klus. Onze garagist die dat voor ons wil maken, kon pas op 17 september. Omdat de electriciteitskabels helemaal naar voren in de auto geleid moeten worden, heeft Bart ook nog eens de bus van binnen gestript, zodat de garagist gemakkelijker de draden kan doortrekken. Uiteindelijk heeft Bart de garagist 2 avonden geholpen om de benodigde kabels te plaatsen. We hebben onze vakantie maar een week uitgesteld, zodat we vertrekken op 21 september i.p.v. 14 september. 

Intussen kreeg Bart een volgend idee: als ik de achterste passagiersstoel nu eens weghaal, de opbergruimte daaronder vergroot en zelf een stoel maak, vroeg hij me iets minder dan 2 weken voor vertrek. Ook weer een gouden zet, want die passagiersstoel is veel te groot en zit vaak in de weg. Dus stoel eruit, opbergruimte gemaakt mét klep en daarop een rugleuning met twee nieuwe kussens. Het eindresultaat is echt mooi geworden. Daarnaast kan de rugleuning ook nog eens naar voren geklapt worden, zodat we achter de leuning nog spullen kunnen opbergen! Erg blij mee! 

Inmiddels zit mijn hoofd vol van lijstjes en to do dingen die niet op het lijstje staan, maar in mijn telefoon. Ook hierin ben ik de enige, want ik heb Bart nog niet betrapt met lijstjes en een telefoon, laat staan op enige vertrekstress. Voor degenen die het nog niet weten: mijn lieve man is zowat de enige Belg die geen smartphone of gsm heeft. 

Ik tel de dagen af naar vrijdag, zodat we onze bus in kunnen laden en vertrekken. Helaas wel met een dubbel gevoel. Ik had ook bij mijn ouders en familie willen zijn op 23 september, de dag dat mijn zus Moni is overleden. Het blijft een moeilijke periode en ik mis haar, ook al is het nu 4 jaar geleden. Nog maar weinig mensen vragen naar haar, terwijl het zo fijn kan zijn om over haar te praten en herinneringen op te halen. Praten over de dood en zelfdoding al helemaal, is voor velen een moeilijk onderwerp en wordt daarom gemeden. Ik mijd het niet meer, het hoort bij mijn en ieders leven. Maar ondanks het dubbele gevoel vertrekken we met heel veel zin! 

Donderdagavond, na onze laatste werkdag hebben we samen onze gestripte bus weer in de originele staat gebracht en wat opgepoetst. 

Vrijdag nog een aantal laatste klusjes in huis gedaan want het huis moet natuurlijk schoon zijn bij vertrek! Nog maar eens gebeld met onze internet provider want het internet deed het weer eens niet (ik zal jullie niet vervelen met dit verhaal want daar komt geen eind aan). De bus ingeladen en om 16.15 uur eindelijk vertrokken op weg naar onze eerste stop in Luxemburg. 

Groeten Bart en Angelique



Reacties

Reacties

Frans en MarieLouise

Ha, Angélique en Bart gaan eropuit!
Dat wordt weer smullen van smeuiige verhalen, spannende belevenissen en mooie foto's!
Fijne vakantie, lieve vrienden, wij reizen mee!!!

Linda

?

Toos

Een heel fijne vakantie Bart en Angelique. Spanje heeft zoveel moois te bieden en een Volkswagen busje is een geweldig vervoermiddel, weet ik uit 10 jaar ervaring. Lieve groet, en wij vergeten de 23e september niet en blijven aan Moni denken. Dikke knuffel.

Gabrielle

Daar gaan ze weer de globetrotters. Heel veel plezier samen en rij voorzichtig.

Ellen

Oh dat wordt weer smullen voor mij , de komende weken, het lezen van jullie reisverhalen. Ik heb er zin in.
En vandaag brand ik een speciaal kaarsje , Angelique?
Goede reis en veel plezier xx

Josée

Heel veel sterkte Angelique in deze moeilijke dagen. Onze Bart zal je wel heel veel steunen deze dagen. Amuseer jullie verder nog de volgende weken en heel veel groetjes van ons.

Thieu en Riet

Alweer op reis? Sodeju, 't mag wa kosten....
In ieder geval een heule fijne reis gewenst. In zo'n bus sla je wel nie zo snel over de kop in 't losse zand, dus da zulde moeten missen!
Moni zal zeker 'n bietje meereizen met jullie. Wij hebben 't kaarsje veur d'r branden.
En Bart: Laat oe eigen nie opnaaien. Onder druk komen de beste resultaten tot stand. Ook bij onze bus moet er twee dagen voor vertrek nog voor 'n week werk aan worden gedaan. Fluitje van unne cent!
Bon voyage (da's frans veur: Op tijd 'n wijntje)

Cindy

Gonne en ik zijn twee weken geleden begonnen aan ons eerste jaar Spaans. Ben dus zeer benieuwd naar de leuke plaatsjes die jullie tegenkomen. Misschien zit er wel iets bij wat we tijdens een mama-dochter trip kunnen bezoeken :-)!
Veel plezier en stuur nog maar wat zon naar hier, want het is 'triestig' weer vandaag!

Hannie en Theo

Bedankt dat we weer met jullie "op reis" morgen.Die Bart die kan klussen,had ook niet anders verwacht na al die verhalen.Het zal wel een heel mooie reis worden.Veel plezier en we volgen jullie met veel plezier.Oh ,ja nog bedankt voor het heerlijke maffe kaartje?

@nton

En ja hoor!!!!! Ik mag weer mee lezen. Met een lekkere bak koffie erbij kan de virtuele reis ook hier weer beginnen. Tja.....je moet er wat voor doen maar dan heb je ook wat luitjes. Bart ik ben jaloers op het " handige Harrie" zijn. Luitjes geniet er weer van en ik lees wel weer wat er voorbij is gekomen!!!! Goeie reis en zo weer, @nton

Lian

Fijn dat ik weer mee mag op jullie vakantieavontuur!
Heel veel plezier en laat je niet gek maken. Jullie twee redden het saampjes wel xx

Tony

Wat een zege dat Bart zo handig is :-)
Geniet van jullie vakantie!!!!

Jos & Josette

Al een heel verhaal en je moet nog vertrekken ben benieuwd naar het vervolg Grtj

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!