Rondtrekken in Spanje en Frankrijk

9 oktober

De Jerte Vallei behoort tot het Gredos gebergte en is 40 km lang, met aan weerszijde een bergpartij. Vanmorgen zijn we om 11.15 begonnen aan de 15 km lange wandeling in het natuurpark Garganta de los infiernos; oftewel de kloof van de hel. Nu begrijpen wij deze benaming niet helemaal want de kloof is prachtig. Veel wandelaars lopen enkel de 3 km naar Los Pilones, een aantal indrukwekkende bronnen in een komvormige granieten rivierbedding. De rotsen zijn door erosie uitgesleten en het water is kristalhelder. In de zomer wordt hier veel gezwommen. Nu is het water te koud, maar het voordeel is dat het nu heerlijk rustig is!

We blijven even genieten van het natuurschoon en lopen dan verder, langzaam stijgend in de bergen. En ik verzin het niet, maar het gebeurde weer: ik loop voorop en heb mijn blik naar de grond gericht, omdat ik goed moet uitkijken waar ik loop. Het pad gaat omhoog tot aan Col de Malo en ik zie voor mij een pad steil naar beneden. Ik draai mijn stokken op de juiste lengte en zie Bart rechts van me foto's maken. Ik roep hem om hem voor mij te laten lopen.' Schat het is deze kant uit', zegt Bart. Ik moet moeite doen om niet in mijn broek te plassen van het lachen. Echt ongelooflijk hoe zeker ik ervan was dat we steil naar beneden moesten en het juiste pad gewoonweg niet heb gezien. Ik zou echt geen goede berggids zijn kan ik je vertellen! De mensen zouden nogal moeten klauteren en waarschijnlijk nooit meer aankomen op de bestemming.

Na iets meer dan 2 uur wandelen, met weer prachtige vergezichten, komen we aan bij Puente Nuevo, een oude stenen boogbrug van eind 15e eeuw. We verbazen ons over de dunne bovenkant van de brug, slechts 1 steen dik met een dunne stenen plaat erop! Tegenwoordig storten moderne bruggen in, maar deze oude brug staat er nog steeds! We klimmen een stukje naar beneden over de grote rotsen en picknicken aan de prachtige rivier bij de brug.

We komen nog een koppel tegen dat deze wandeling doet. We zien ze echter dezelfde weg teruglopen en vragen ons af waarom. Als wij verder de route bewandelen begrijpen we het. Het tweede deel van de wandeling gaat grotendeels door het bos en dit beperkt het uitzicht. Ook zwermen er tientallen piepkleine vliegjes om ons heen. Ze blijven rond ons gezicht en ons lichaam hangen en deinen in groep op en neer op het ritme van onze stappen. Eigenlijk een koddig gezicht om te zien, maar wel zwaar irritant. Iets na vieren zijn we weer aan het startpunt van de wandeling, die ook weer een aanrader is om te doen als je in de buurt bent!

Omdat er de komende dagen regen en bewolking voorspeld wordt in deze regio, rijden we morgen verder zuidelijk richting Ruidera. Als iemand nog tips heeft voor mooie natuur of andere bezienswaardigheden in het zuiden van Spanje, dan horen we het graag!

@anton: ik moest erg lachen om je voorstel tot een andere bijnaam: stuntelprinses, alhoewel dit toch iets te lief klinkt voor zo'n Miep als ik . @Goedele Liekens: onze hersenen kraken ervan, maar we hebben geen idee wie je bent. (Voor de mensen die de echte Goedele niet kennen : een bekende Belgische seksuologe). Wel goed gevonden die reacties bij de foto's van Bardenas Reales .

Groeten Bart en Angelique

Reacties

Reacties

Pa en Ma Rijk

Weer een prachtig en lekker lezend avontuur,want dat zijn jullie uitstapjes iedere keer weer opnieuw.
Is deze prachtige natuur in de omgeving van Huesca?
Liefs,Pa en Ma.

Gabrielle

Zo mooi weer. Waarom maak je hier geen reisgids van, in de vorm van een e-boek. Ik weet zeker dat mensen die van plan zijn dit gebied te bezoeken, jouw verhaal graag willen lezen. Je schrijft zo leuk.
Hoe gaat het nu trouwens met je nek? ?

Ingrid

Hoi Angelique en Bart....wat zijn jullie weer een prachtige reis aan het maken... de laatste foto's, de wandelingen... wat een rust straalt dit uit...heerlijk.

Geniet ervan !

Groeten Ingrid

Jos & Josette

Weer zo een prachtig verhaal en mooie foto,s daar kunnen we mee van genieten grtj

Cindy

Die voorpret die Bart moet hebben bij het maken van alle wandeltochten, campings, routes,... dat moet enorm zijn! In hoeverre mag jij je vinger in de pap steken Angelique?
Ben ik erg benieuwd naar!

Harro

Leuk om te lezen! Schitterende hike weer! Geniet.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!